Prošle godine pred Dan zaljubljenih fabrika slatkiša (ako se dobro sećam a nije ni naročito bitno za priču) je osmislila cool akciju na Facebook-u. Ljubavni parovi su pozvani da postave svoju sliku na Fan Page a par čija slika dobije najviše lajkova dobija nagradu. Jednostavno, čisto i efektno. (Fejs je tada još dozvoljavao ovakav vid igara, sad ih sankcioniše).

I sve je bilo sasvim OK, iz ugla priređivača, dok par gay aktivista nije postavio svoju sliku na kojoj se vidi kako se u nekom od homoseksualnih rajeva, na kongresu u Holandiji valjda, opušteno grle na ulici. Normalno da ih je gay zajednica podržala i da su imali najviše lajkova. :) Zaista ne bih želeo da sam bio u koži onih koji su odlučivali o valjanosti konkursa. :( Razumete na šta mislim? Srbija, gay prava, ljubavni par istog pola, jeste normalno, nije normalno, itd… ali nećemo u tom pravcu. Ovaj post nije namenjen raspredanju teme o ljudskim pravima te ću takve komentare brisati da se ne bi rasplinjavali.

Kapirate da je takva situacija “kriza u najavi”. Ako dodele nagradu i promovišu dobitnike organizatori navlače na glavu gnev protivnika a ako ne dodele obećanu nagradu navlače na glavu gnev onih koji podržavaju istopolne veze. Gadna situacija.

Zašto vam uopšte pričam ovu priču? Društveni mediji (Društvene mreže su jedan njihov deo) postale su “rajska bašta” u koju bi svi da uskoče i odaberu po neki slatki plod publiciteta koji 2.5 miliona, ili koliko ih već sada ima, Facebook profila koji u odrednici imaju “Srbija” obećavaju. A gde su ostale mogućnosti? Samo oprezno! Users Generated Content je dvosekli mač. Zato kad smislite super cool ideju pustite da prenoći. Znam da to nije lako u vreme krize, grabljenja poslova, kratkih rokova, smanjenih budžeta. Bolje izmerite dva puta, konsultujte ljude potpuno van struke, jer oni će biti ti koji treba da se prime ili ne na aktivaciju, organizujte fokus grupu, …, pitajte za mišljenje kumu ili ženinog brata. Ne budite zaljubljeni u svoju maštovitost, kreativnost, poznavanje medija… može da vas košta. Ako ne materijalno i reputaciono ono bar živaca ili propuštene prilike da aktivacija bude još efektnija i rezultat bolji. Znam o čemu pričam jer pričam iz iskustva.

Kad sve ovo odradite i kad se produkcija završi i krene promocija pravi posao tek počinje. Moderacija, moderacija i moderacija! Ako može, a trebalo bi, 24 sata dnevno. Ne košta previše da angažujete nekoga da privremeno bdije umesto vas, čak i u sred noći, da vam se ne desi kao našoj konkurenciji… dobro neću o tome :) Da bi moderacija bila moguća neophodna su jasna, nedvosmislena, primenjiva i vidljivo istaknuta pravila. Oni koji ih prekrše budu diskvalifikovani i nema ljutnje. Da bi do takvih pravila došli potrebno je vreme i koncentracija uz pretresanje svih mogućih scenarija i, opet napominjem, ukrštanje mišljenja, pogotovo onih koji u procesu osmišljavanja ne učestvuju. Da društveni mediji i aktivacije na njima ne postanu bumerang, jer su u svakom slučaju dvosekli mač. Mislite o tome pre nego što posegnete za njima kao alatom! :(

Da se vratimo na početak priče jer se sigurno pitate šta je uradila fabrika …recimo slatkiša. Sasvim po pravilima, u kojima nije pisalo ništa o obaveznoj razlici polova koji čine ljubavni par, proglasili su pobednicima par koji je imao najviše lajkova, obavestili porukama o tome sve učesnike…. i, sasvim po pravilima, jer nigde nije pisalo da će ga sačuvati, izbrisali Fan Page. Ostaje nam da nagađamo da li je gay par učestvovao u nagradnoj igri zbog par kilograma čokolada ili da bi svoju pobedu kasnije iskoristio u aktivističe svrhe. To generalno nije ni važno za ovu priču. Važna je glavobolja i neprospavana noć svih koji su u osmišljavanju i sprovođenju nagradne igre učestvovali. Zato dobro promislite unapred. Struka nam je i tako dovoljno stresna da ne treba sami sebi da komplikujemo zalećući se za naizgled sjajnom idejom. Neka neko stavi na glavu crni šešir i promisli o tome šta bi sve ljudima moglo da padne na pamet. Neka bar pokuša. :)